مهر ۳۰, ۱۴۰۰

پایگاه خبری اقتصاد هنر

گذری به هنر ایران با رویکرد اقتصادی

جذابیت‌های «حاجی فیروز» برای طراحی استکیر

1 min read

حمید قالیجاری طراح و گرافیست معتقد است «حاجی فیروز» کاراکتری است که از نظر نوع پوشش و حالات خاص صورت، ویژگی‌های کاریزماتیک دارد و گزینه بسیار مناسبی برای ساخت استیکر است.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد هنر، طراحی استیکر با ظهور و بروز پیام‌رسان‌ها رونقی خاص گرفته است؛ برچسب‌های دیروز که زمانی با جذبه‌ای خاص برای کودکان و نوجوانان مدرسه‌ای در لابلای لوازم التحریرشان قرار می‌گرفت یا حتی به مثابه جایزه‌ای برای تشویق آن‌ها از سوی معلمان و مربیان به کار گرفته می‌شد امروز در کنار ایموجی‌ها و اسمایلی‌ها در فضای مجازی به انتقال احساس و پیام کاربران پرتعداد شبکه‌های اجتماعی یاری می‌رسانند و به همان میزان گستردگی مخاطبان، تنوع تولید استیکرها هم به صورت روز افزونی رشد داشته است.

بار فرهنگی این شخصیت‌های بامزه اما غریبه، لزوم توجه هنرمندان به این امر و خلق کاراکترهای بومی را گوشزد می‌کند. این امر موضوع جشنواره‌ای در کشور قرار گرفت که دومین دوره آن هم برگزار شد و در میان آثار راه یافته به نمایشگاه نهایی آن نوروز و کاراکترهای نوروزی یعنی عمو نوروز، حاجی فیروز و ماهی قرمز به نسبت پرتعداد بوده و جایگاه ویژه خود را داشتند.

حمید قالیجاری طراح، گرافیست، کارتونیست، تصویرگر و کارگردان انیمیشن یکی از هنرمندانی است که در دومین «جایزه سال استیکر» سال گذشته اقدام به طراحی یک استیکر با کاراکتر «حاجی فیروز» کرد.

قالیجاری درباره انتخاب کاراکتر «حاجی فیروز» برای طراحی استیکر گفت: کاراکتری که من برای طراحی استیکر انتخاب کردم «حاجی فیروز» است که برای اکثر ایرانی‌ها شناخته شده است. این کاراکتر از نظر نوع پوشش، حالات صورت خاص و ویژگی کاریزماتیکی که داشت بسیار گزینه مناسبی برای ساخت استیکر تشخیص دادم.

وی با تاکید بر اینکه یک کاراکتر ایرانی قابلیت تبدیل شدن به یک استیکر جذاب را دارد، بیان کرد: به دلیل وجود ادبیات غنی، تنوع قومیت‌ها، رنگبندی‌های شاد در پوشش‌ها، شخصیت‌ها و اسطوره‌های ایرانی قطعاً کاراکترهای ایرانی پتانسیل بسیار بالایی برای ساخت استیکر دارند که در دو دوره «جایزه سال استیکر» هم شاهد آن بودیم.

قالیجاری در ادامه به موانع فراگیر شدن یک استیکر پرداخت و گفت: به نظر من کیفیت پایین اجرای یک استیکر به علاوه نبود شوخی‌های خلاقانه در حالات و رفتار کاراکتر و رعایت نکردن اصول اولیه خلق استیکر، موانع بسیار جدی برای فراگیر شدن یک استیکر می‌تواند باشد. در عین حال پرهیز از جزئیات، تاکید و اغراق بیشتر بر حالات چهره و بدن و استفاده از شوخی‌های متنی و خلاقانه متناسب با تیپ شخصیت و اجرای طراحی قوی و به کارگیری رنگ‌بندی مناسب، عوامل بسیار مهمی در ساخت یک استیکر موفق و دست به دست شدن آن توسط مخاطب می‌تواند باشد.

طراح استیکر حاجی فیروز در پاسخ به این پرسش که آیا مناسبتی بودن یک استیکر آن را محدود به زمان خاصی نمی‌کند، اظهار کرد: مناسبتی بودن یک استیکر قطعاً می‌تواند یک استیکر را اندکی محدود کند ولی اگر استیکر دارای فاکتورهای ساختاری موفقی باشد در هر صورت از آن استیکر همیشه استفاده خواهد شد و مناسبتی بودن تأثیر زیادی در استقبال از آن ندارد.

این تصویرگر و کارتونیست در مورد تفاوت کارتون و تصویرسازی در طراحی استیکرها گفت: در خلق استیکر این دو گرایش بسیار به هم شبیه است و به ویژه در اجرای کاراکترها نمی‌شود مرز مشخصی برای‌شان تعریف کرد. اما در ایده پردازی، گرایش کارتون (کاریکاتور) بیشتر بر جنبه خلاقیت ایده استوار است در حالی که در تصویرسازی بیشتر جنبه روایتی داستان مطرح است و خلاقیت ایده زیاد مطرح نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا هنگام طراحی استیکر «حاجی فیروز» به مخاطب جهانی و امکان جهانی شدن آن نیز فکر کرده است، توضیح داد: واقعیت این است که در مورد جهانی شدن استیکرهایم فکر نکرده بودم ولی به نظرم کاراکترهای ایرانی قابلیت تبدیل شدن به استیکرهای جهانی را دارند. یعنی می‌تواند شخصیت‌های داستانی و واقعی ایرانی را با ساخت استیکرهای متنوع به مردم جهان بشناساند.

این هنرمند در مورد تجربه حضورش در جشنواره و مسابقه‌ای با موضوع طراحی استیکر بیان کرد: پیش از این در هیچ جشنواره استیکری شرکت نکردم چون اصلاً وجود نداشت و حالا که جشنواره‌ای با این رویکرد ظهور پیدا کرده، امیدوارم ادامه پیدا کند.

قالیجاری در پایان گفت: قطعاً دوباره کاراکترهای نوروزی خلق خواهم کرد، همچنان که برای سال ۱۴۰۰ کاراکتر سال گاو را طراحی کردم که در صفحه شخصی‌ام به اشتراک گذاشته‌ام.

مهر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.