مرداد ۲۰, ۱۴۰۱

پایگاه خبری اقتصاد هنر

گذری به هنر ایران با رویکرد اقتصادی

تحلیل نتایج حراجی های آثار هنری چه می‌گوید؟

1 min read

نتایج کریستیز برای نیمه اول سال ۲۰۲۱ نشانگر تغییر قابل توجهی به سمت آسیا، فروش آنلاین و خصوصی است و البته متصدی های حراجی خانم!

به گفته تحلیلگران (آرت تکتیک) ، فروش حراج ۲۳۰٪ افزایش یافته است و در مجموع ۵.۹ میلیارد دلار در سال جاری در سه خانه حراج بزرگ، کریستیز، ساتبیز و فیلیپس افزایش یافته است.

فروش کریستیز در نیمه اول سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۳.۵ میلیارد دلار بود، که دومین بالاترین نتیجه ی این شرکت در شش سال گذشته است و نشانه ای از بهبود بازار حراج در دوران همه گیری کووید-۱۹ به حساب می آید. نتایج نشان دهنده ۱۳٪ افزایش گردش مالی در مدت مشابه نسبت به قبل از همه گیری در سال ۲۰۱۹ است.
یک تغییر جهانی در خریداران نیز وجود دارد: مشتریان آسیایی ۳۹٪ (۱ میلیارد دلار) از ارزش فروخته شده در کریستیز و پس از آن اروپا ۳۳٪ و آمریکا ۲۸٪ را به خود اختصاص دادند، و لازم به ذکر است که ۸۷٪ آیتم های ارائه شده توسط این حراج خانه به فروش رفته است.
به عنوان یک شرکت خصوصی، کریستیز ملزم به اعلام میزان سود خود نیست. اما برای کل سال گذشته، کریستیز فروش کل جهانی را ۴.۴ میلیارد دلار اعلام کرد، در حالی که این مقدار بیش از ۵ میلیارد دلار درساتبیز بود.

در حالی که ساتبیز هنوز نتایج نیمه سال خود را برای سال ۲۰۲۱ منتشر نکرده است، بررسی حراج اخیر توسط تحلیلگران آرت تکتیک مجموع فروش حراج آنها را (بدون احتساب فروش خصوصی) ۲.۸ میلیارد دلار، کمی جلوتر از حراج کریستیز(با احتساب فروش خصوصی) ۲.۶ میلیارد دلار محاسبه کرده است. همچنین مجموع حراج های فیلیپس تاکنون برای سال ۲۰۲۱ به ۴۲۵ میلیون دلار رسیده است.
بنابراین، هر سه خانه حراج، امسال نسبت به نیمه اول سال ۲۰۲۰ که تأثیر اولیه بیماری همه گیر کرونا فروش را کاهش داد، تاکنون نتایج بسیار بهتری داشته اند.

فروش پشت درهای بسته در حال رونق گرفتن است.
فروش خصوصی قوی تر از همیشه در حال پیشرفت است و ۲۵٪ از کل ارزش فروش در کریستیز در نیمه اول سال ۲۰۲۱ را نشان می دهند که دو برابر ارزش آن نسبت به سال ۲۰۱۹ است.
فروش خصوصی گزینه ای عالی برای مشتریان در این بازار بوده است، با این وجود خطراتی که معمولاً کمتر تخمین زده می شوند، باید به دقت مورد بررسی و مدیریت قرار گیرند.

سرانجام، صحنه فروش به ویژه در فروش های مهم عصرگاهی، به طور سنتی فضایی بسیار مردانه بود، اما کریستیز تلاش ویژه ای برای دستیابی به برابری صحنه مد نظر داشته است. طبق بیانیه ای، متصدیان حراج در حال حاضر ۵۰/۵۰ مرد / زن هستند، در حالی که شش سال پیش این نسبت ۶۶/۳۴ مرد / زن بود.

منبع : هنرگردی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.