نگاهی به نمایشگاه های هنری تهران از بهار کرونایی تا خزان طلایی
1 min read
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد هنر نیوز ، لزوم پیشگیری و رعایت اصول و ملاحظات بهداشتی در دوران شیوع ویروس کرونا باعث شد فعالیتهای هنری که غالباً در بسترهای مکانی معینی رخ میداد، کمکم از مدار رونق و توسعه خارج و متوقف شوند به شکلی که اواخر بهمن ماه سال ۹۸ و پس از نشانه هایی از بیماری کووید-۱۹ در کشور و به تبع آن در پایتخت، حتی نمایشگاه های هنرهای تجسمی آماده افتتاح نیز به تعطیلی کشیده شد.
این تعطیلی اگر چه ماهها و شاید یک سالی به درازا کشیده شد اما برخی هنرمندان را بر آن داشت تا با همراهی مسوولان و دست اندرکاران، به این تعطیلی ها پایان دهند، هنرمندانی که نشان دادند که همزیستی هنر و این دوران با یکدیگر غیرممکن نیست.
بهداد نجفی اسدالهی نمایشگاهگردان آثار هنرهای تجسمی یکی از این هنرمندان است که با علاقه و پشت کار و با رعایت پروتکل های بهداشتی درطول ۶ ماه گذشته تلاش کرده است با برپایی هشت نمایشگاه شهروندان را همراه خود سازد چرا که معتقد است بشر در طول تاریخ حیات اجتماعی خود هیچ وقت بدون هنر زندگی نکرده و هنر از آغاز زندگی تا به امروز با او و همراه او بوده است.
وی با بیان اینکه در مدت ۶ ماه نخست امسال با حمایت های همه جانبه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و همکاری سایر مدیران هشت نمایشگاه مختلف در پایتخت دایر کردم، گفت که برگزاری یک نمایشگاه هنری محصول ماه ها تفکر و ژرف اندیشی است. این امر پس از جمع بندی نیاز به برنامه ریزی دقیق اجرایی شامل تعیین اهداف، دعوت از هنرمندان، انتخاب گالری، انتخاب آثار، آماده سازی گالری، چیدمان و ارتباطات دارد.
نجفی با اشاره به همکاری مدیران نگارخانه های رسول مهر، گل نرگس اداره کل ارشاد و شلمان با مالکیت و مدیریت بخش خصوصی که با انعطاف پذیری ویژه در مدیریت، برنامه ریزی و اجرای امور، برپایی این نمایشگاهها را با رعایت تمامی قوانین و حفظ پروتکل های بهداشتی میسر ساختند، تاکید کرد: برگزاری این نمایشگاه ها، احساس شور، نشاط و تحرک و انرژی وصف ناپذیری در خود من ایجاد کرد که قسمت اعظم این حس به علت استقبال خارج از حد انتظار هنرمندان و علاقه مندان به هنر، حمایت مدیران؛ و کیفیت اجرایی بالای نمایشگاه است.
وی گفت : در این نمایشگاه ۹ هنرمند با آثار نقاشی و نقاشی خط در سبک ها و تکنیک های گوناگون با مجموع ۵۱ اثر شرکت کردند.
به گفته نجفی در تاریخ ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۰ با مساعد شدن شرایط و با اضافه شدن یک هنرمند به جمع هنرمندان “بهارنگ”، این نمایشگاه به صورت حضوری در نگارخانه رسول مهر توسط احد جاودانی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان تهران گشایش یافت و تا تاریخ ۲۱ خرداد ماه در مجموع با ۵۳ اثر میزبان هنرمندان و هنردوستان بود.
نجفی ادامه داد” نمایشگاه دوم به نام “رنگ و زندگی ” نیز ابتدا در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ به صورت مجازی در نگارخانه مجازی اداره فرهنگ و ارشاد شهر تهران و سپس از تاریخ ۸ الی ۱۱ تیرماه در نگارخانه گل نرگس به صورت حضوری به نمایش ۲۸ اثر در سبک و تکنیک های آزاد و متنوع از ۹ هنرمند پرداخت.
به گفته وی در ادامه برگزاری این سلسله رویدادهای هنری، نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان “تموز” هم در تاریخ هشتم مرداد ماه ۱۴۰۰ گشایش یافت که این نمایشگاه تا ۱۳ مرداد ماه به کار خود ادامه داد.
“رنگ تابستان” هم عنوان نمایشگاه دیگری بود که نجفی به آن اشاره کرد و گفت که این نمایشگاه در تاریخ ۱۲ مرداد ماه ۱۴۰۰ همزمان به صورت حضوری در نگارخانه رسول مهر و شکل مجازی در نگارخانه مجازی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران گشایش یافت.
بخش حضوری نمایشگاه تا تاریخ ۱۷ مرداد ماه به کار خود ادامه داد و به نمایش ۲۸ اثر از ۱۰ هنرمند پرداخت.
این هنرمند هنرهای تجسمی به “خزان” هشتمین نمایشگاه هم اشاره کرد و گفت که با نزدیک شدن به فصل زیبای پاییز آخرین نمایشگاه نیمه نخست سال با عنوان “خزان” در تاریخ ۲۶ شهریور ماه ۱۴۰۰ در نگارخانه شلمان گشایش یافت.
به گفته نجفی این نمایشگاه با نمایش آثار متنوع از ۱۰ هنرمند تا تاریخ ۴ مهر ماه پذیرای هنرمندان و هنردوستان بود.
امیدی که برای هنرمندان ره آورد نمایشگاه های غیر مجازی را دارد. هر چند در این دوران به ثبوت رساندند که می توان در فضای مجازی نیز گالری بر پا کرد و در دل مردم هنر را زنده نگه داشت.
منبع : ایرنا