آذر ۱۴, ۱۴۰۰

پایگاه خبری اقتصاد هنر

گذری به هنر ایران با رویکرد اقتصادی

تیغ تیز کرونا بر گلوی موزه‌های انگلیس

1 min read

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد هنر نیوز ، تعطیلی‌های چندماهه ناشی از شیوع کرونا وضعیت مالی موزه‌های انگلیس را حسابی به هم ریخته است تا جایی که انتظار می‌رود بسیاری از این موزه‌ها تا سالها با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم کنند.

در مدتی که اماکن هنری به ناچار تعطیل بودند، دولت انگلیس میلیاردها دلار کمک مالی به آنها ارائه داد اما برای بسیاری از موزه‌ها این مبلغ کفاف جبران درآمدی را که از دست رفته بود، نمی‌داد. به عنوان مثال موزه ویکتوریا و آلبرت در یک سالی که از شیوع کرونا گذشت، حدود ۷۳ میلیون دلار ضرر کرد.

موزه‌های انگلیس از ماه مه (اردیبهشت- خرداد ۱۴۰۰) مجوز بازگشایی بدون محدودیت را دریافت کردند و درهای خود را به روی بازدیدکنندگان گشودند اما نرخ بازدید از بسیاری از این موزه‌ها حتی نصف دوران پیش از کرونا نیز نیست.

شرون هیل مدیر انجمن صنفی موزه‌ها در انگلیس می‌گوید: همچنان شاهد تاثیر همه‌گیری هستیم. شرایط به هیچ وجه به وضعیت عادی بازنگشته است.

به استناد تحقیقات انجام شده توسط این انجمن، از زمان همه‌گیری کرونا حدود چهار هزار و ۷۰۰ نفر از کارکنان موزه‌های انگلیس تعدیل شده‌اند؛ موزه پرسوناژ برونته در یک سال گذشته ۱۲ نفر از کارکنان خود را از دست داد و موزه رویال کالکشن تراست که مدیریت مجموعه هنری ملکه انگلیس را برعهده دارد ۱۶۵ نیروی خود را تعدیل کرده است، قدمت یکی از پست‌های حذف شده از ساختار این موزه به سال ۱۶۲۵ برمی‌گشت. همچنین سال گذشته اخراج گسترده نیروها در موزه تیت، به شکل‌گیری تجمعات اعتراضی در بیرون ساختمان این موزه انجامید.

در میان موزه‌های انگلیس تاثیرات درازمدت کرونا بیش از همه در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن مشهود است. تریسترام هانت، رئیس این موزه، اوت گذشته برنامه‌ای برای پس انداز سالانه حدود ۱۰ میلیون پوند تدوین کرد و از بخش های مختلف موزه خواست خود را برای کاهش تا ۲۰ درصدی بودجه آماده کنند. اما این برنامه که در ماه فوریه علنی شد چندان مورد استقبال قرار نگرفت. یک اتحادیه که نماینده برخی از کارکنان موزه بود کمپینی برخط علیه تغییرات برنامه ریزی شده به راه انداخت و دانشگاهیان در روزنامه‌ها و مجلات هنری این برنامه‌ها را محکوم کردند. کریستینا جی. فارادی، تاریخ‌دان هنر، در روزنامه دیلی تلگراف نوشت این برنامه‌ها به قلب هویت موزه ضربه می‌زند.

با این موج مخالفی که به راه افتاد، هانت ظرف چند هفته از اجرای این برنامه منصرف شد اما موزه ویکتوریا و آلبرت همچنان بودجه بخش‌های مختلف خود را ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش داده و روزهای کاری خود را از ۷ روز در هفته به ۵ روز رسانده است.

نظر به تغییرات اعمال شده، موزه ویکتوریا و آلبرت لندن این روزها تعداد کافی کارمند برای باز کردن همه گالری‌های خود را ندارد. از ۱۶۶ دستیاری که قبل از مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) از مجموعه های این موزه حفاظت می کردند، حالا تنها ۹۳ نفر باقی مانده‌اند.

به گفته کارکنان سابق موزه، تعدیل نیرو در دیگر بخش‌ها، از جمله تیم‌های آموزش و حفاظت، نیز به طور بالقوه می‌تواند تاثیرات مخرب و درازمدی داشته باشد؛ تسا مرداک مسئول سابق نگهداری از مجسمه‌ها، آثار فلزی، سرامیک و شیشه‌ای موزه ویکتوریا و آلبرت می‌گوید کمبود نیروی متخصص در تیم‌های نمایشگاه گردانی می تواند به کیفیت برچسب گذاری نمایشگاه‌ها و پردازش آثار امانی آسیب بزند. اریک ترنر که پیش‌تر عضو تیم آثار فلزی موزه بود نیز می‌گوید در شرایط موجود نمایشگاه‌گردانان و تیم‌های حفاظت باید در ساعات کاری تحت فشار بیشتری کار کنند تا بازدهی بیشتری داشته باشند.

فیبی مور از سخنگویان موزه ویکتوریا و آلبرت در ایمیلی خطاب به روزنامه نیویورک تایمز با تکذیب بحران جاری مدعی شد: هیچ تاثیر سویی بر نگهداری از مجموعه‌های موزه را پیش‌بینی نشده است. برخی گالری‌های موزه به دلیل حجم غیرقابل پیش‌بینی از بیماری و غیبت تعطیل شده‌اند و این مساله ربطی به تغییرات در ساختار موزه ندارد.

مور در ادامه گفت: انتظار داریم همه چیز به زودی به حالت عادی بازگردد.

در کنار شرایط بغرنجی که موزه ویکتوریا و آلبرت در ظاهر به آن دچار است برخی دیگر از موزه‌های بزرگ بریتانیا از جمله موزه تیت اعلام کرده‌اند از این به بعد نمایشگاه‌های موقت کمتری برگزار خواهند کرد تا هزینه‌ها را پایین نگه داشته و به بازدیدکنندگان زمان بیشتری برای بازدید از نمایشگاه‌ها بدهند.

منبع : ایرنا 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.