مرداد ۲۲, ۱۴۰۱

پایگاه خبری اقتصاد هنر

گذری به هنر ایران با رویکرد اقتصادی

«هنر جدید» درحال پیدا کردن جای خودش است

1 min read

استادیار هنر دانشگاه شاهد با اشاره به رویکرد جدید رسانه‌ها در هنر گفت: هنر جدید درحال پیدا کردن جای خودش در بین هنرمندان جوان است که دیگر محدود به یک شاخه هنری نیست و هنرمند به مفهوم کار می‌اندیشد و از تمامی امکان های بصری بهره می گیرد تا ایده خود را اجرا کند.

سیدنظام‌الدین امامی‌فر در توضیح شرایط برگزاری جشنواره‌ هنرهای تجسمی فجر و احوال هنرهای تجسمی و به ویژه هنر جدید گفت: جشنواره‌ها تحت عناوین مختلف درحال کوچک شدنی دائمی هستنند؛ شاید سیاستگذاران این جشنواره‌ها بر این باورند که با کوچکترشدن آنها یا آنچه در اصلاح چابک سازی می‌نامند، موجب شود که کیفیت آثار بالا رود.

وی افزود: اما آن چیزی که در حقیقت در حال وقوع است، این است که می بینیم سطح، فرم، شکل و حجم و کیفیت کارها درحال کوچکتر شدن است؛ موضوعی که احتمالا با توجه به شرایط اقتصادی قضیه رخ داده و متاسفانه هنرمندانی که با این موضوعات درگیر هستند، رقبت چندانی به شرکت در فستیوال‌هایی از این دست ندارند.

امامی‌فر تصریح کرد: به خصوص در حوزه و میدان حرفه ای چون بحث جایزه و سایر قضایا بر هزینه‌ها نمی چربد و افراد حرفه ای رزومه خودشان را به دست آورده اند و صاحب نام هستند، نیازی نمی بینند که در این نوع از جشنواره ها وارد شوند و ما مقداری کاهش سطح آثار داریم؛ ولی از سوی دیگر کشف استعدادها هست و اتفاقات جدیدی که در حال افتادن است و میدان هایی که باز می شود، امید را در خروجی جشنواره‌هایی چون هنرهای تجسمی فجر نشان می‌دهد.

هنر جدید بیشتر به مفهوم کار می‌اندیشد

استادیار گروه آموزشی ارتباط تصویری دانشکده هنر دانشگاه شاهد در توضیح ماهیت هنرجدید به عنوان یکی از رشته‌های فعال در جشنواره هنرهای تجسمی فجر یادآور شد: بحث هنر جدیدی یا new art تقریبا از ۱۹۶۰ در اروپا شکل گرفت و در ادامه وارد عرصه‌های جدید شد؛ این هنر از سال ۱۳۸۰ به صورت رسمی به ایران وارد شد؛ هرچند رویکردهای نوین پیشتر از سوی هنرمندان پیشگامی همچون فرامز پیلارام و پرویز تناولی در مکتب سقاخانه تجربه شده بود.

هنر جدید بیشتر به مفهوم کار می‌اندیشد و کانکتس و کانسپت سبب می شود که مخاطب با اتمسفر یک اثر روبرو باشد

وی تاکید کرد: یعنی در بحث هنر جدید اشیا فارغ از کارکرد روزمره خود می توانند در راستای ایده هنرمند حضور پیدا کنند و جهان تازه ای بسازند و دیگر پروسه تولید اثر مبنا قرار نمی گیرد.

امامی‌فر اظهار داشت: یعنی هنرمندان فعال در این عرصه بر این باورند که یک فضا هست که به یک اثر هویت می بخشد؛ نه این که یک اثر هنری به فضا هویت ببخشد و اینجاست که هنرمند می تواند به یک شی، روح هنری بدمد.

استقبال از هنر جدید به‌خصوص دربین جوانان بسیار زیاد است

این متخصص هنر جدید در پاسخ به این پرسش که جایگاه هنر جدید در جامعه حال حاضر به چه شکل است، اظهار داشت: وقتی این هنر وارد ایران می شود، با واکنش هایی سخت روبرو می شود چرا که بسیاری از هنرمندان صاحبنام به این ترجمه نیوآرت یا هنر جدید واکنش منفی نشان می دهند؛ همچنان که در این راستا شاهد هستیم که بعضا اسم آن را عوض می‌کنند؛ عناوینی چون هنر مفهومی، هنر ادراکی، و… مقابله ای با هنر جدید توسط هنرمندان قدیم است.

وی افزود: البته امروز باتوجه به رویکرد جدید رسانه ها و بارزشدن بحثِ مفهوم به جای اثری که حاصل ممارست هست، هنر جدید درحال پیدا کردن جای خودش است؛ موجب شگفتی بسیار است که در نمایشگاه‌ها شاهد هستیم که مخصوصا جوانان از این شیوه استفاده می‌کنند.

امامی‌فر با توجه به چشم اندازی که برای هنر جدید قائل است، خاطرنشان کرد: هنر جدید چون حالتی بینارشته ای دارد استقبال از آن بسیار زیاد است؛ همانطور که در بحث هایی که روز به روز در جریان است، شاهد این موضوع هستیم.

وی اظهار داشت: البته تنها چهار سال است که رشته هنر جدید به ۱۴ رشته هنری در جشنواره هنرهای تجسمی فجر اضافه شده اما به رغم این کوتاهی زمان ورود استقبال زیادی ازی آن می شود؛ هنر جدید هم از سوی هنرمندان و هم مخاطبانی که با آن آشنا شده‌اند، مقبول افتاده است.

هنر جدید به نوعی با فضای ارتباطی و رسانه ها و ارتباطات جدید پیوند زیادی دارد

این استاد دانشگاه تصریح کرد: فضاهای میان رشته ای مطمئنا افق بسیار روشنی با توجه به تحولات تکنولوژیک و بحث اتفاقاتی که در دنیا پیرامون ما رخ می دهند، دارند.

منبع:ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.